Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski.
W naszej szkole również obchodziliśmy ten dzień. Na początku spotkań z uczniami wygłoszono krótką prelekcję na temat objawów, przyczyn autyzmu i funkcjonowania w społeczeństwie.

Następnie, aby przybliżyć zachowanie i sposób patrzenia na świat osób z autyzmem przeprowadzono warsztaty, podczas których uczniowie doświadczali świat wieloma zmysłami. Jednak zmysły te działały inaczej niż zwykle. Odbiór rzeczywistości był utrudniony przez ciemne okulary zaciemniające obraz, google narciarskie zniekształcające obraz, za duże rękawice narciarskie uniemożliwiający dokładny chwyt małych elementów oraz słuchawki wygłuszające dźwięk. Neurotypowe osoby przez te doświadczenia dostrzegły jak osoby z spektrum postrzegają świat, jak czasem trudno jest im wykonywać pewne zadania czy czynności wymagające koncentracji, precyzji czy dokładności.
Uczniowie mieli również możliwość okrycia się kołdrą obciążeniową i przejścia po ścieżce sensorycznej. Ćwiczenia miały uświadomić uczniom, że autyści potrzebują dużo silniejszych bodźców sensorycznych.
Kolejnym ćwiczeniem było odszukanie szklanych kulek ukrytych w pełnej misce makaronu najpierw w rękawicy kuchennej, a następnie bez niej. Nie zabrakło również tajemniczego worka, z którego uczniowie losowali przedmioty i bez użycia wzroku odgadywali jego nazwę. Udowodniło to uczniom, że osoby ze spektrum autyzmu często mają zaburzone czucie głębokie.
Wspólnie daliśmy znak społeczeństwu, że rozumiemy, akceptujemy i jednoczymy się z osobami z autyzmem, a wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby tych osób.
Anna Borkowska