Od roku szkolnego 2022/2023 funkcję Rzecznika Praw Ucznia w Zespole Szkół Nr 2 im. 9 Pułku Strzelców Konnych w Grajewie pełni nauczyciel przedmiotów informatycznych – mgr inż. Paulina Agnieszka Skorupa.

Dziękuję, że obdarzyliście mnie zaufaniem i zdecydowaliście, abym kolejny rok szkolny pełniła funkcję Rzecznika Praw Ucznia. Jest mi niezmiernie miło, że tylu          z Was oddało na mnie swój głos. Dziękuję za zaufanie.

Jestem dla Was i jak będziecie mieli jakieś problemy, wątpliwości, ale również pomysły, którymi chcielibyście się podzielić to wiecie gdzie mnie znaleźć.
Zawsze możecie do mnie napisać wiadomość za pośrednictwem Portalu Librus.

Wasze prawa oraz obowiązki możecie znaleźć w Statucie Zespołu Szkół Nr 2 im. 9. Pułku Strzelców Konnych w Grajewie – Rozdział VI. Uczniowie Zespołu Szkół (od str. 30).

Pozdrawiam serdecznie

Paulina Skorupa


WYDARZENIA WAŻNE TELEFONY STATUT SZKOŁY

 

Prawa ucznia określają następujące dokumenty:

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
  2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  3. Konwencja o Prawach Dziecka
  4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe (Dz. U. 2021 poz. 1082 oraz Dz. U. 2022 poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089)
  5. Ustawa o systemie oświaty z dnia 14 września 2022 r. ( Dz. U. 2022 poz. 2230)
  6. Statut Zespołu Szkół Nr 2 im. 9. Pułku Strzelców Konnych w Grajewie

 

Kim jest Rzecznik Praw Ucznia i w jakich sytuacjach należy się do niego zwrócić?

1.  Rzecznikiem Praw Ucznia jest osoba zajmująca się wszystkimi sprawami związanymi z przestrzeganiem praw ucznia.
2. Uczeń może się do niego zwrócić w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych.
3. Rzecznik Praw Ucznia może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego ucznia, ale również grupy lub całej klasy.
4. Rzecznik Praw Ucznia rozpatruje dwa rodzaje spraw:

  • pisemne (podpisane), które wymagają interwencji u nauczyciela, wychowawcy, dyrektora, organu prowadzącego lub nadzorującego,
  • ustne, dotyczące konkretnego problemu i wymagające interwencji.

 

Rzecznik Praw Ucznia nie wyręcza w obowiązkach wychowawców klas:

  • uczeń, który ma problem najpierw zgłasza się do wychowawcy klasy,
  • gdy wychowawca nie może rozwiązać problemu uczeń zgłasza się do Rzecznika Praw Ucznia,
  • ostatecznie uczeń może zgłosić się do Dyrektora Szkoły.

 

Do zadań i obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy w szczególności:

  • znajomość Statutu Szkoły, regulaminów wewnątrzszkolnych oraz pozostałych dokumentów określających prawa ucznia,
  • zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców i nauczycieli m.in. poprzez informowanie o prawach ucznia i sposobie ich dochodzenia,
  • przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
  • egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów,
  • interwencja w razie naruszani praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
  • współpraca z Dyrektorem Szkoły oraz Pedagogiem Szkolnym,
  • składanie Dyrektorowi Szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu,
  • udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
  • informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach,
  • kontrolowanie realizacji i rozwiązywania spraw spornych,
  • składanie sprawozdania ze swojej działalności na koniec roku szkolnego.

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami,
  • w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Specjalistów Szkolnych, Rady Pedagogicznej,
  • ostateczną decyzję w sprawie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami,
  • wystąpienie do Dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu,
  • po wyczerpaniu procedury, każda ze stron może zwrócić się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o prowadzenie mediacji spornej.

 

Ważne telefony:

  • 234 72 12 – Policyjny telefon zaufania
  • 0 800 39 22 18 – dyżury policyjnej infolinii – bezpłatny
  • 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
  • 801 12 00 02 – Niebieska Linia /dla dla osób, które są ofiarami przemocy w rodzinie/
  • 233 82 10 – telefon zaufania – Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Ośrodek Pomocy Dziecku i Rodzinie
  • 116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka.
Telefon: (22) 583 66 00
www.brpd.gov.pl