Zespół Szkół Nr 2 im. 9. PSK w Grajewie

z8
z9

Śladami Bohaterów – projekt IPN w Białymstoku

W Dniach 17-22 września 2 uczniów z naszej szkoły wzięło udział w wyjedzie edukacyjnym organizowanym przez IPN w Białymstoku. Uczniowie odwiedzili trzy kraje, przejechali półtora tysiąca kilometrów, odwiedzili kilkanaście miejscowości, a to wszystko w ramach projektu „Śladami Bohaterów”. Uczniowie szkół zPodlasia przez tydzień poznawała miejsca pamięci związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Naszą szkołę reprezentowało dwóch uczniów już po raz czwarty. W tym roku pojechało dwóch chłopców: Krystian Borawski uczeń II LO i Karol Kochanowski uczeń Technikum

Białostocki oddział Instytutu Pamięci Narodowej zabrał uczniów na inna wyprawę niż przez ostatnie lata, nie na zachód tylko na wchód przez Litwę, Łotwę i Białoruś. Ponad czterdziestu uczniów szkół średnich z naszego województwa podróżowało śladami bohaterów walko o niepodległość . Szlak wyjazdu edukacyjnego wiódł przez cmentarze żołnierzy poległych w pierwszej wojnie światowej czy wojnie polsko - bolszewickiej, miejsca urodzenia wielkich Polaków i ślady potęgi Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Z wyjazdu uczniowie przywieli  wiele wspomnień poniżej krótki  opis tego co widzieli  podczas wyjazdu.

Przez te 6 dni zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc na terenach byłej Rzeczpospolitej, a obecnych ziemiach należących do: Litwy, Łotwy i Białorusi. Na Litwie zwiedziliśmy  między innymi piękną starówkę w Wilnie, cmentarz na Rossie, gdzie jest pochowane serce samego Józefa Piłsudskiego.
Drugi dzień spędziliśmy na teren Łotwy,pojechaliśmy do Dyneburga,po drodze odwiedziliśmy min.Zułówwieś, w której na świat przyszedł sam Józef Piłsudski.
Trzeciego dnia przekroczyli granicę z Białorusi, gdzie odwiedzili Chatyń i memoriał upamiętniający pacyfikację 618 wsi na terenie obecnej Białorusi. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy  stolicę - Mińsk.Wyjazd bardzo nam się podobał poznaliśmy skrawek naszej historii tej kresowej. Podczas wyjazdu przez krótka chwilę mogliśmy obcować z nowa kulturą wschodnią. Nic tak nie wzbogaca wiedzy uczniów, jak  możliwość dotknięcia historii osobiście.

Wyjazd uczniów został opłacony przez Starostwo Powiatowe dzięki temu uczniowie  nie ponosili żadnych kosztów wyjazdu.